Så bygger du ditt personliga varumärke på LinkedIn

Så bygger du ditt personliga varumärke på LinkedIn

Publiserad: september 2, 2025 av Jontis

LinkedIn

LinkedIn, som ibland beskrivs som ett Facebook för arbetslivet, är en social plattform vart du på din profil kan visa upp vem du är, vad du kan, samt vad du vill uppnå inom din karriär. 

Du kan sedan connecta och nätverka med andra medlemmar på LinkedIn, följa olika personers och företags nyheter och uppdateringar samt hitta och söka lediga jobb då många arbetsgivare publicerar sina lediga tjänster på plattformen. 

Ifall du tidigare inte använt LinkedIn eller har en gammal oaktiv profil så kan det ibland vara svårt att veta hur man på bästa sätt utnyttjar plattformen för att bygga sitt professionella och personliga varumärke på LinkedIn. I denna guide går vi igenom en enkel steg-för-steg modell du kan följa för att sätta upp din profil på bästa sätt och se till att du inte missar några möjligheter på arbetsmarknaden! Tänk på att guiden fungerar exakt lika bra för dig som har lite eller obefintlig arbetslivserfarenhet. 

  1. Sätta ett klart och tydligt mål

Ta din tid att reflektera över vad det är du vill uppnå med karriär och vad du vill att folk ska förknippa dig med när det kommer till arbetslivet. Är det en viss bransch du är intresserad av? Ett särskilt yrkesområde? Eller en specifik kompetens? Att ha ett tydligt fokus och målbild gör det enklare att bygga en övertygande profil på LinkedIn.

Exempel: “Jag vill att min profil tydligt ska visa mig som en junior marknadsförare med ett intresse och passion för sociala medier och AI.”

  1. Optimera din profil

Tänk på att din profil på LinkedIn är ditt professionella varumärke och blir ditt skyltfönster ut mot arbetsmarknaden. Se därför till att göra allt noggrant och professionellt då detta kommer reflektera tillbaka dessa egenskaper på dig som person.

  • Rubrik: Sätt en klar och tydlig rubrik för vem du är/vad du vill bli. Så om du t.ex. fortfarande studerar så skriv inte endast “Student” som din rubrik. Fokusera istället på din framtida målbild och skriv en rubrik i stil med “Blivande Marknadsföringsspecialist med ett brinnande intresse för AI och sociala medier”
  • Bild: Välj en tydlig och professionell bild, klä dig som att du skulle på en arbetsintervju och ha inga andra distraktioner med på bilden. Undvik “semesterbilder” och “gruppfoton”. Om du inte har en lämplig bild rekommenderar vi att du tar dig tiden att ta en.
  • Om-sektionen: Skriv en kort men samtidigt tydlig sammanfattning om dig själv och vad du vill. Berätta om dina mål, värderingar, framtidsplaner, vad du vill jobba med och hur du tror att du kan bidra på en arbetsplats (personliga egenskaper). Vi rekommenderar att du skriver denna sektion i jag-form.  
  1. Lista vad du kan – även utan arbetslivserfarenhet

En vanlig missuppfattning med LinkedIn är att plattformen endast riktar sig mot seniora personer med lång arbetslivserfarenhet och massa utbildningar och certifieringar. Det stämmer absolut inte, du kan fortfarande skapa en seriös och välfungerande profil som marknadsför ditt personliga varumärke. 

Lista följande saker i din profil och erfarenheter:

  • Eventuell arbetslivserfarenhet med tidigare och befintliga arbetsgivare och roller.
  • Extrajobb/sommarjobb vid sidan av studier, volontärarbete eller föreningsengagemang.
  • Olika projekt du drivit eller deltagit i från skolan eller privatlivet, 
  • Utbildningar, kurser och certifieringar. 
  • Eventuella artiklar eller blogginlägg du skrivit. 

Beskriv även utfallet och faktiska resultat. T.ex. “Ökade företagets följarskara på Instagram från 1k till 10K” eller “Planerade och höll en workshop för 25 deltagare”. 

  1. Håll dig aktiv och synlig

Som de flesta andra sociala media plattformar belönar LinkedIn aktivitet och engagemang, samtidigt som det hjälper dig att bygga ett nätverk. 

Ett par tips för att hålla dig aktiv och engagerad på LinkedIn:

  • Skriv och publicera egna korta inlägg om ämnen du är passionerad för och vill lära dig mer om. Många intressanta inlägg får kommentarer och givande diskussioner kring ämnet. 
  • Dela relevanta artiklar och nyheter vart du samtidigt lägger till dina egna kommentarer och reflektioner. 
  • Gilla, kommentera och diskutera andras inlägg, speciellt personer/företag som är i din bransch. 

Var inte rädd för att komma igång med din aktivitetsnivå, det viktigaste är att visa att du är engagerad och intresserad, inte att det är felfritt ner på detaljnivå varje gång. 

  1. Bygg upp och ta hand om ditt personliga nätverk.  

Ditt nätverk kommer inte byggas av sig själv, du måste vara den drivande kraften som bygger och utökar ditt kontaktnät. 

Hur du bygger och utvecklar ditt nätverk:

  • Lägg till så mycket relevanta personer och kontakter du bara kan, allt från vänner, klasskompisar, kollegor, lärare, folk du träffar på olika events osv. 
  • Skicka ALLTID med en personlig hälsning när du bjuder in någon att connecta med dig och gå med i ditt personliga nätverk. 
  • Håll dig aktiv och kontakterna med ditt nätverk levande genom att gratulera dem till nya jobb, dela deras inlägg eller kommentera och disskutera inläggen. 

Vi hoppas att denna artikel har gett dig en förståelse för att LinkedIn inte handlar om att skryta med en lång och gedigen arbetslivserfarenhet, utan att det framförallt är en plattform vart du kan marknadsföra ditt personliga varumärke och visa vem du är och vad du vill, oavsett senioritetsnivå. Så vänta inte längre, gå in idag och skapa din LinkedIn-profil och börja bygga ditt personliga varumärke och nätverk!